“Allah Tritunggal”

“Allah Tritunggal”

TL (1954) SABDAweb~ Hos 4:6 :Bahwa umat-Ku dibinasakan sebab mereka itu tiada berpengetahuan, ….

Saya mencoretkan pengalaman peribadi untuk renungan anda yang mungkin agak bingung dengan konsep “Allah Tritunggal”yang menjadi doktrin asas agama Kristen yang saya anuti.Saya lahir bukan dari keluarga Kristen yang beraliran Kharismatik atau Pentakosta.Walaupun,tulisan saya cenderung membawa anda kepada doktrin seperti itu.

Bagi saya di gereja manapun kita berbakti Tuhan itu tetap sama.Apa yang harus kita pegang ialah dasar iman yang kokoh dan memperoleh pengetahuan yang BENAR tentang konsep Tuhan yang kita sembah.

Saya seperti Rasul Paulus tidak automatik disembuhkan dari kebutaan dan saya kebutaan rohani kerana kurang pengetahuan tentang apa yang harus saya imani.Saya lebih banyak belajar pelajaran/ilmu ilmiah duniawi dan jarang sekali membaca firman Tuhan.

Saya juga belajar tentang agama Islam dan selalu mendapat markah tinggi untuk pelajaran tersebut.Namun,saya tahu Iman Kristen saya benar dan tidak pernah berminat dengan iman yang lain.Selepas dibaptis air saya melalui kehidupan seperti biasa.Tapi masih banyak persoalan dalam diri saya.Allah,Yesus dan Roh Kudus.(Allah Tritunggal).Saya kurang memahaminya walaupun saya percaya Yesus itu Tuhan yang telah mati bagi menebus dosa-dosa saya.Saya ingat Yesus itu Tuhan dan Allah ada satu lagi.Hah,bingung!Tapi saya tahu Allah itu bukan Tiga tapi SATU.

Ada sebuah buku kecil yang menjawab persoalan saya.Ia memberi saya Ilustrasi yang tepat .Ada sebuah botol Shampu dan diluarnya ditulis “3 In One”,biarpun ada tiga campuran yang berbeda ia tetap SATU BOTOL SHAMPU.

Sewaktu sedang menjawab beberapa pertanyaan yang diajukan oleh seorang teman Muslim saya terkejut kerana bentuk ketidakfahamannya hampir sama dengan pemikiran saya sebelum betul-betul dijamah oleh Roh Kudus dan beroleh pengetahuan yang benar tentang Tuhan.Dia berkata,dia percaya Yesus itu Tuhan dan Juruselamat,tapi Allah is The Greatest.Lucu,saya katakan Allah/Tuhan itu sama aja .”Sometimes we use this word our God and sometimes our Lord.”Tak apa-apa,saya juga begitu bodoh sebelum kuasa Tuhan benar-benar menjamah kebutaan saya.

Yesus adalah Allah(Yohanes 1:1). Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah.

Konsep Allah Tritunggal akan mudah anda fahami jika anda memahami konsep Manusia Tritunggal,yang terdiri daripada Tubuh,Jiwa dan Roh.Namun,hanya ada SATU manusia.

ALLAHTRITUNGGAL-ALLAH ITU SATU OKNUM YANG TERDIRI 3 KESATUAN ALLAH BAPA,ALLAH ANAK DAN ALLAH ROH KUDUS.

MANUSIA TRITUNGGAL-TUBUH,JIWA DAN ROH.

Biarpun iblis berusaha untuk membuat anda tidak konsentrasi tetapi tiada apa yang dapat menghalang Roh Kudus .Saya berdoa dalam nama Yesus iblis yang mengikat hati anda dipatahkan kekuasaannya.Roh kebutaan rohani,roh sakit hati,roh dendam,roh keangkuhan,roh kemalasan rohani,roh ketinggian hati dan roh-roh pertentangan dicabut dan diusir ke neraka di dalam nama Yesus.

Jika pada saat ini anda sebagai seorang Kristen yang menjalani kehidupan dengan bermalas-malas tidak ingin belajar firman Tuhan dan berdoa.Siapkan dirimu untuk dipulihkan/dimurnikan.
..tetapi umat yang mengenal Allahnya akan tetap kuat dan akan bertindak.(Daniel 11:31-32)….diadakan pengujian,penyaringan dan pemurnian di antara mereka,sampai pada akhir zaman;…..sebab akhir zaman itu belum mencapai waktu yang telah ditetapkan.(Daniel 11:35).

Apabila anda membaca kitab Daniel anda akan membaca tentang penajisan Bait Allah.Tubuh kita merupakan Bait Allah.Namun,tidak sedikit anak Tuhan yang hidup tanpa kekudusan,gemar melayari laman-laman porno,melihat wanita telanjang dan sebagainya.Semua ini mencemarkan Bait Allah.Saat anda membiarkan iman anda diombang-ambingkan oleh sistem dunia ini anda akan mengikat jiwa anda dengan kenajisan dan menjadi juadah si jahat.

666 (antichrist) adalah satu tanda menterai iblis.Jangan menerima sebarang bentuk tanda iblis dengan turut serta dalam segala kegiatan cabul,penyembahan berhala,sihir dan sebagainya.Sewaktu Tuhan memulihkan saya,saya bergumul dengan pemikiran-pemikiran yang salah dan setelah doa pelepasan saya mulai memiliki fikiran yang murni.Anda boleh berkata,saya seorang yang agak keterlaluan rohaninya kerana tidak suka menonton TV.Roh Tuhan telah membebaskan saya dari keterikatan terhadap berhala Televisyen.

TB (1974) ©SABDAweb Why 2:14~Tetapi Aku mempunyai beberapa keberatan terhadap engkau: di antaramu ada beberapa orang yang menganut ajaran Bileam yang memberi nasihat kepada Balak untuk menyesatkan orang Israel, supaya mereka makan PERSEMBAHAN BERHALA dan berbuat zinah.

Sewaktu mata saya amat tertarik dengan persembahan-persembahan yang ditayangkan di kaca TV,Tuhan menyedarkan saya lewat ayat ini.Sungguh, setiap kali saya menonton tayangan apapun cerita itu akan berputar-putar di otak saya dan mengotori deria rohani saya.Apatahlagi cerita-cerita yang cenderung kepada hubungan-hubungan manusia yang rosak dan sebagainya.Akhirnya ,saya dimurnikan daripada keterikatan tersebut dan memilih bahan-bahan yang positif seperti firman Tuhan dan nyanyian-nyanyian rohani.

Kitab Wahyu sudah memberi kita satu persiapan sebagai gereja/pengantin Kristus yang sejati.Kita harus siap memberi diri dipulihkan sebelum kedatangan Yesus Kedua kali.Jangan menunda waktu kerana kita tidak tahu saat dan waktunya.Namun, yang pasti kita melihat tanda-tanda bahawa saatnya hampir tiba.Jangan melalaikan Keselamatan jiwa anda.Yesus Memberkati.Amen!~RibkaChrist

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 68 other followers

%d bloggers like this: