Berdoa dan Mengutus

SIB((BEM),SARAWAK mengambil tema :”Berdoa dan Mengutus” untuk Misi Tahun 2012


Sejarah Singkat Sidang Injil Borneo.
SIB adalah gereja Malaysia.
Evangelical Church Borneo atau SIB merupakan denominasi evangelist Kristian di Malaysia. Gereja ini telah dianjurkan pada tahun 1959 dari kerja Misi Borneo Evangelical dengan bantuan dari Perikatan Kristian dan Mubaligh Gereja di Indonesia (Indonesia: Gereja Kemah Injil Indonesia)

Sidang Injil Borneo (SIB) adalah Gereja Malaysia .Sidang Injil Borneo Sabah dan Sarawak adalah hasil kerja dari Borneo Evangelical Mission (BEM). BEM ini didirikan di Australia pada 31 Ogos 1928 dengan perwakilan dari denominasi yang berbeda.
Misionaris pelopor yang datang ke Sarawak pada akhir 1928 dengan misi untuk menginjili suku-suku pagan di Timur Tengah Kalimantan. Pada tahun 1937, pekerjaan itu diperpanjang ke Sabah, yang dikenal sebagai BEM. Pada tahun 1928, tiga mubaligh Australia Borneo yang baru ditubuhkan Evangelical Mission (BEM), Hudson Southwell, Frank Davidson dan Tolley Carey tiba di Borneo yang dikenali sebagai Kerajaan Sarawak. Bersama-sama dengan saudagar kayu dengan nama Alexander Henderson, stesen misi ditubuhkan di sepanjang Sungai Pranga dalam daerah Limbang.

Sebuah sekolah Alkitab telah ditubuhkan di Lawas pada tahun 1947. Menjelang tahun 1959, sebuah organisasi gereja tempatan telah ditubuhkan dengan bantuan organisasi dari Gereja Perikatan Kristian dan Mubaligh di Indonesia dan indentiti baru, yang dinamakan sidang Injil Borneo selari dengan BEM.

Pada tahun 1972, sebuah sekolah Alkitab telah ditubuhkan di Miri untuk menampung permintaan yang meningkat untuk pekerja terlatih. Dengan penggabungan daripada BEM dengan Fellowship Luar Negara Mubaligh pada tahun 1979, SIB telah berkembang menjadi sebuah gereja yang asli yang berdiri sendiri.

Sib berkembang tugasnya ke negeri Sabah pada tahun 1974 dan SIB Sabah telah dianjurkan pada tahun 1976. Menjelang tahun 1993, SIB telah bertapak di seluruh negara apabila sib Semenanjung telah dirasmikan pada bulan November tahun yang sama .
SIB adalah Gereja multiras

Mendakwa lebih daripada 500,000 ahli [2], sib adalah denominasi Protestan terbesar di Malaysia telah berkembang .

Lebih dari 15 kelompok lokal terwakili dalam SIB. Layanan diadakan dalam bahasa Melayu, Inggris, Cina dan bahasa daerah termasuk Iban, Kadazan, Kayan, Kelabit, Kenya, Lun Bawang, Penan, tagal, dan beberapa lainnya.

SIB adalah Gereja Besar

SIB terdiri dari 221 gereja di Sabah dengan anggota 34.260 dan 219 gereja di Sarawak dengan anggota 59.674. Setiap gereja memiliki pemimpin sendiri terpilih. Hanya ada 76 pendeta/pastor penuh waktu di Sabah tapi di Sarawak ada 185 pastor. (Statistik tahun 1982)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: