GEREJA BEM KANADA HILL MIRI

“Hendaklah kamu menunjukkan belas kasihan kepada orang lain,tetapi berhati-hatilah supaya kamu tidak dicemari oleh keinginan mereka yang menyebabkan orang berdosa.”Yudas 23b

TL: dan sentakkanlah mereka itu dari dalam api dan selamatkanlah mereka itu; dan kepada yang lain hendaklah kamu kasihan dengan berjaga-jaga, dengan membenci akan pakaiannya yang cemar dengan hawa nafsu.

Pagi ini saya mendapat renungan ini hari buletin Greja BEM Kanada Hill.Ayat ini ayat yang sangat baik bagi kita yang berada dalam persoalan seperti yang yang saya alami.

Acapkali kita menghadapi keadaan yang agak sulit yang memerlukan keputusan yang tegas.Apabila Tuhan membekali kita dengan sifat kasih dan belas kasihan kita harus berhati-hati agar belas kasihan yang kita taburkan tidak dibalas dengan hal-hal yang kotor dan bersifat kedagingan.Suatu ketika saya menhadapi seseorang yang sudah agak tua namun oleh kerana dia sangat baik pada pandangan saya ,saya selalu melawat dan ada ketika saya menghulur bantuan kalau dia memerlukan.Kemudian,sewaktu ibu ini jatuh sakit dia mulai ingin mencari ubat kampung atau mempercayai paranormal/bomoh atau dukun.Dia juga ingin mendapatkan ubat guna-guna untuk membuat suaminya melekat kepadanya.Berpuluh tahun dia menjadi orang Kristen dan rajin ke gereja namun saya merasa aneh dia mempercayai hal-hal yang berkaitan dengan “satanic”.Saya menasihatinya agar jangan berubat secara kampung dan mempercayai bomoh.Kesembuhan yang diberi syaitan hanya bersifat sementara.Bila kita mati jaminan keselamatan kita hilang.

Tuhan memperingatkan kita agar jangan mencemari diri dengan sifat dan keinginan mereka yang ingin menjerumuskan kita.Maka,tidak salah kita menjauhi orang-orang begini.Saya membaca kesaksian beberapa orang yang dibawa Tuhan untuk melihat NERAKA,Tuhan berfirman,setiap orang yang memiliki jimat/ajimat/tangkal pelindung,ilmu sihir dan sebagainya akan dilempar ke lautan api walaupun dia seorang Kristen.Tuhan tidak berkompromi dengan orang-orang sebegini.Jika anda masih menyimpan sesuatu yang tidak menjamin keselamatan anda,cepat BERTOBAT!

Leave a Reply

