Aku Melayangkan Mataku Ke Gunung-Gunung

O my people, trust in him at all times. Pour out your heart to him, for God is our refuge.Aku melayangkan mataku ke gunung-gunung; dari manakah akan datang pertolonganku? Pertolonganku ialah dari TUHAN, yang menjadikan langit dan bumi. Ia takkan membiarkan kakimu goyah, Penjagamu tidak akan terlelap. Sesungguhnya tidak terlelap dan tidak tertidur Penjaga Israel. Tuhanlah Penjagamu, TUHANlah naunganmu di sebelah tangan kananmu. Matahari tidak menyakiti engkau pada waktu siang, atau bulan pada waktu malam. TUHAN akan menjaga engkau terhadap segala kecelakaan; Ia akan menjaga nyawamu. TUHAN akan menjaga keluar masukmu, dari sekarang sampai selama-lamanya.– Mazmur 121:1-8

Saat ini banyak rumahtangga yang retak kerana ego,rasa rendah diri,tidak dapat menerima kelebihan dan kekurangan pasangan masing-masing.Saya membalas komentar seorang yang memberitahu suaminya langsung tidak prihatin dan membantu dalam kehidupan rumahtangga sehingga rumahtangga mereka goncang.

Saya juga berfikir bahawa bila dapat seorang suami banyak masalah saya akan selesai.Suatu ketika, kereta saya menghadapi masalah.Kunci tertinggal di dalam dan tidak tahu bagaimana kereta itu terkunci. Seorang teman lelaki yang ketika itu berusaha untuk mendekati saya ,saya panggil untuk membantu…namun dia terus pergi kerana tidak dapat berbuat apa-apa.Malah yang tekun membantu ialah temannya yang lain.

Saya lalu mengomel dalam hati  “ini macam lelaki tak guna”.Temannya juga gagal membantu saya.Saya lalu berdoa dan mohon pertolongan Tuhan,akhirnya masalah saya selesai.Saya dapat keluar dari masalah tersebut apabila seorang pemuda muslim yang baik hati lalu di situ dapat membantu.Dengan mudah dia membuka pintu tersebut.Kemudian hari, saya juga menghadapi masalah saya juga mencuba meminta bantuan seorang teman rapat.Namun,walaupun dia kelihatan sangat rajin dia tidak dapat membantu saya kerana kesibukannya sendiri.Tuhan mengingatkan saya dengan ayat ini…jangan berfikir terlalu mengharapkan sesuatu yang “perfect”dari pasangan kita.Kalaupun bernikah lagi belum tentu pasangan baru kita dapat memenuhi semua kebutuhan kita.Hanya Tuhan sumber pertolongan kita.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: