Mulut Orang Bodoh Menimbulkan Kesukaran

b-je1p-iqaaudwd

Beberapa ketika yang lalu,ada seorang anak murid saya yang kurang disukai oleh guru-guru kerana suka bercakap,menyampuk dan “complain”.Tabiat suka membuat bising agak menyakitkan hati guru-guru.Mula-mula saya datang dia sudah “complain” seorang guru lain.Namun,saya tidak mengindahkannya.Kemudian,dia menyusahkan saya pula.Saya mulanya berfikir bahawa saya perlu menyelesaikan persoalan begini dengan hati-hati.Hanya satu yang mampu saya lakukan untuk dia “shared” firman Tuhan.Namun,ada tabiat semulajadi kanak-kanak ini yang sukar diubah.Sangat berat kalau kita sakit hati dengan orang bodoh.Orang bodoh berseru minta pukulan.Saya tidak hairan kanak-kanak begini selalu dipulas telinga dan dirotan oleh guru-guru.Mari mendisiplin anak-anak mengikut firman Tuhan.Rotan adalah disiplin yang baik namun pihak ibu bapa dan kepimpinan melarang keras penggunaan rotan.

Jagalah Mulutmu

Amsal 18

Lidah adalah anggota tubuh yang digunakan untuk berbicara. Ketika lidah kita difungsikan untuk berbicara, akan ada perkataan yang keluar dari mulut kita. Amsal 18:6-8 memperluas pokok tentang memakai lidah dengan benar. Mulut orang bodoh menimbulkan kesukaran bagi orang itu sendiri. Kata “pukulan” (18:6) berarti hajaran yang ia terima dari ayah, majikan, atau musuh. Perkataan seorang yang bodoh, sembrono, atau bersifat provokatif akan membuat orang lain menjadi marah, lalu mencari dan menghajar orang bodoh itu.

Orang yang berkata-kata secara sembrono adalah orang bodoh. Ia menyusahkan dirinya sendiri dengan perkataannya. Ada sebuah akronim yang sering diplesetkan, yaitu SMS (Senang Melihat orang lain Susah dan Susah Melihat orang lain Senang). Orang seperti ini biasanya tidak berdisiplin dalam perkataannya. Perbendaharaan hatinya jahat sehingga mengeluarkan perkataan dari mulutnya yang menghancurkan orang lain. Kata Ibrani untuk sebutan “pemfitnah” (18:8, 26:22) menggunakan kata yang mengandung makna enak atau sedap. Gosip rasanya enak atau sedap didengar sehingga kita tidak berdaya untuk menghindar. Mendengar sesuatu yang buruk tentang orang lain adalah sesuatu yang “enak”, sehingga kita menyimpannya dalam ingatan. Betapa baiknya kalau kesukaan kita adalah mendengar sesuatu yang baik tentang orang lain. Mulut adalah anggota tubuh yang diciptakan untuk memuliakan Allah dan membangun sesama. Jagalah mulutmu! [LM]

Amsal 18:6-8
“Bibir orang bebal menimbulkan perbantahan, dan mulutnya berseru meminta pukulan. Orang bebal dibinasakan oleh mulutnya, bibirnya adalah jerat bagi nyawanya. Perkataan pemfitnah seperti sedap-sedapan, yang masuk ke lubuk hati.”

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: